19- Gizlilik Esası
Üzerine Düzen Kurmak
Abdullah b. Sebe, Rafiziliği gizlilik esası üzerine
kurmuş, takiyye (gerçek inancı gizlemeyi) dinin onda dokuzu kılmıştır. Hasan
Sabbah, örgütünü gizlilik üzerine kurmuş, yöneticilerden teftişe gelenlere
siyasi eylemlerini gizlemek için, kendilerinin yabancıların katılamayacağı bir
zikir yaptıklarını söylemişlerdir. Nakşıbendiler siyasi bir gaye için
uydurulmuş bu usulü, “Hatme” adı altında devam ettirmekte, şeyhlerine biatli
olmayan kimselerin hatmeye katılamayacağını söylemektedirler.
Zehebi şöyle demiştir: “Gizlenen bilgi, günahkar
sufilerde ortaya çıkmış, helal ve haramı iptal eden düzenler kurmuşlardır.”1
Muaz b. Muaz, Yahya b. Said’e şöyle deimiştir: “Ey Ebu
Said! Kişi görüşünü gizlese de, oğlunun, arkadaşının ve meclisine katılanların
ayak kaymalarını gizleyemez.”2
Muhammed b. Abdillah da şöyle demiştir: “Heva ehli her
şeylerini gizleyebilirler, ancak dostluk ettikleri arkadaşlarını
gizleyemezler.”3
İbnu’l-Mubarek, el-Evzai’den naklediyor: “İblis
dostlarına:
“Ademoğullarına hangi şeyden sokulursunuz?” demiş.
Onlar da;
“Her şeyden!” demişler. Bunun üzerine;
“Peki onlara istiğfar (bağışlanma dileme) yönünden
sokuluyor musunuz?” demiş.
“Ne yazık (ki hayır!) Bu, tevhide birleştirilmiş,
(onunla birlikte yapılan) bir şeydir” demişler. O;
“(Şu halde) içlerine, kendisinden Allah’a istiğfarda
bulunmayacakları bir şey muhakkak yayacağım!” demiş ve içlerine hevayı (yani
bid’atleri) yaymış.”4
Böyledir, çünkü bid’at işleyen kişi bu ameliyle
Allah’a yakınlık sağladığını zanneder ve asla bundan dolayı tevbe etmek ve
bağışlanma gerektiğini düşünmez. Böylece farkında olmadan Allah’tan daha çok
uzaklaşır. Allah Teala şöyle buyurmuştur:
“De ki: “Dünya hayatındaki çabalarını
boşa çıkarıp amelleri bakımından en çok ziyana uğrayanı size haber verelim mi?
Onlar iyi bir şey yaptıklarını zannederek amel edenlerdir.”(Keyf 103-104)
1 Siyeru A’lami’n-Nubela(19/333)
2 El-İbane (2/479)
3 Tabakatu’l-Hanabile (2/44)
4 Sahih
maktu. Darimi (316)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder