1-Hevaya uymak
Allah Teala şöyle buyurmuştur:
“Kendi hevasını ilah edinen kimseyi
gördünmü?” (Furkan 43)
“Allah’tan bir
hidayet olmaksızın kendi hevasına uyan kimseden daha sapık kim vardır?” (Kasas 50)
“Şüphesiz bir çok
kimse, bilmeden, kendi hevalarıyla (fetva verip halkı) saptırıyorlar.” (En’am 119)
“Şeytanın yeryüzünde
heva ile saptırdığı sapkın kimseler gibi…” (En’am 71)
“İnsanlar arasında
adaletle hükmet; hevana tabi olma; aksi halde Allah’ın yolundan seni saptırır.”
(Sad 26)
“Eğer sana cevap
vermezlerse, bil ki onlar, kendi hevalarına uymaktadır” (Kasas 50)
Bu ayetlerde heva, hakkın ve
delile uymanın zıddı olarak bildirilmiştir.
İbn Uyeyne rahimehullah’a: “Heva ehli nasıl
oluyor da hevalarına şiddetli bağlanyorlar?” diye sorulunca şöyle demiştir:
“Allah Teala’nın şu sözünü
unutuyormusun: “Buzağı tutkusu, küfürleri yüzünden kalplerine içirilmişti (iyice
işlemişti).” (Bakara 93)”1
İbn Sirin rahimehullah şöyle
demiştirir: “İnsanların dinden en hızlı irtidat edenleri heva sahipleridir.”2
İbn Avn rahimehullah şöyle
demiştir: “Heva, kalbe baskın gelirse kişi daha önce çirkin gördüğü şeyleri
güzel görmeye başlar.”3
EbuBekr b. Ayyaş rahimehullah’a:
“Sünnet ehli kimdir?” diye sorulunca:
“Hevalar zikredildiği zaman bunlardan hiçbir
şeye taassup göstermeyen kimsedir” dedi.4
Ali b. Harbşöyle demiştir: “Heva
sahibi olan herkes aldırış etmeksizin yalan söyler”5
İbn Teymiyye rahimehullah şöyle
demiştir: “Heva sahibini heva kör ve sağır etmiştir. Allah ve rasulü için olanı
düşünmez ve onu talep etmez. Allah ve rasulünün razı olduğuna razı olmaz. Allah
ve rasulü için öfkelenmez. Bilakis hevasına uyan şey eline geçtiğinde razı
olur, hevasına uymayan şeyle karşılaşınca öfkelenir, bununla beraber dinde de
şüphe içindedir… Nefsinin veya grubunun hamiyetini, kendisini yüceltip övmeleri
için gösteriş yapmayı veya dünyalık bir gayeyi amaçlar…”6
“Çoğunluğa şüpheli gelen şeylerin
sebebi, ya insanların geneline, ya ilim ve anlayışları eksik olan veya
istenmeyen huyları olan ilim talebelerine meselenin kapalı gelmesidir. Zira bu
kapalılığın birinci sebebi: İlim eksikliğidir. Yüz hadis ezberleyenin, bin
hasin ezberleyen gibi olmadığı malumdur İkincisinin ilmi daha fazladır.
İkinci sebebi: anlayıştaki
kusurdur. Kişi daha fazla ezberleyince onda daha fazla ilim var gibidir. Ancak
onda anlayış yoktur. Yine bu da meselelerin kapalı gelmesine sebeb olur. Zira o
nasları olduğu gibi anlamaz.
Üçüncüsü: Kötü arzudur. Nasları
inandığı gibi yorumlari. Bunlar Kur’an veya sünnet hakkında kendi görüşüyle
konuşur, nasları inandığı şeye uygun düşürmeye çalışır. Ona inandığı şeye
aykırı bir nas geldiğinde boynunu çevirir. Bazen nassı reddeder… Ama Allah’ın
kendisine ilim, anlayış ve samimi niyet verdiği kimse, nasları kendine
uydurmaz, naslara uyar. Kalbi, kalıbı, azaları ve sözleriyle delili talep eder.
Bu genellikle hakka isabet eder, ulaşması için ona hak kolaylaştırılmıştır.”7
1 Mecmauu’l-Fetava
2 Hasen
maktu. El İbane (2/431)
3 Eş-şerh
ve’l-İbane (131)
4 El
Lalekai (1/655)
5
Hatib,el-Kifaye (s.151)
6 Minhacu’s-sunne
(5/256)
7 İbn
Useymin, Sahihu’l-Buhari Şerhi (1/126)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder