Allah Teala şöyle buyurmuştur:
“Ey iman edenler! Allah’ın
ve Rasulünün önüne geçmeyin. Allah’tan korkun.
Şüphesiz Allah, her şeyi
hakkıyla işitendir; hakkıyla bilendir.” (Hucurat 1)
“Eğer bir şeyde anlaşmazlığa
düşerseniz. Allah’a ve ahiret gününe inandığınız taktirde, onu, Allah’a ve
rasule arz edin. Bu netice itibariyle daha hayırlı ve daha güzeldir.” (Nisa 59)
“Allah ve Rasulü bir şeye
hükmettikleri zaman, mü’min erkek ve mü’min kadının kendi işlerinde artık başka
bir şeyi seçmeye hakları yoktur. Kim Allah’a ve Rasulüne karşı gelirse, apaçık
bir sapıklığa düşmüş olur.” (Ahzab 36)
“Fakat hayır; Rabbine
yeminler olsun ki onlar, aralarındaki çekiştikleri şeyler hakkında seni hakem
yapıp, sonra da verdiğin hükümden dolayı içlerinde hiçbir sıkıntı duymadan tam
bir teslimiyet göstermedikçe iman etmiş olmazlar.” (Nisa 65)
Abdullah b. Amr radıyallahu anhuma’dan:
Nebi sallalahu aleyhi ve sellem’in şöyle buyurduğunu işittim:
“Muhakkak ki Allah ilmi size
verdikten sonra çekip almak suretiyle kaldırmaz. Lakin âlimlerin canlarını
ilimleriyle birlikte almak suretiyle kaldırır. Geriye cahil insanlar kalır.
Onlara fetva sorarlar, onlarda görüşleriyle fetva vererek hem kendileri sapar,
hem de başkalarını saptırırlar.”1
Ali radıyallahu anh şöyle demiştir: “Şayet
din görüş ile olsaydı, mestlerin altına mesh etmek, üzerine mesh etmekten daha
uygun olurdu. Fakat Rasulullah sallallahu aleyhi ve selem’in mestlerin üzerine
mesh ettiğini gördüm.”2
Re’y (görüş), Rasulullah sallallahu aleyhi
ve sellem’den gelenlere ve selefin üzerinde bulunduğu yola aykırı olduğunda bu
bir bid’attir. Şâtibî şöyle demiştir: “Görüş, sünnete aykırı olduğu zaman
bid’at ve sapıklık olur.”3
Nitekim Hadis ehli,re’y ehlinin mukabili
olarak “Ehl-i Hadis” diye isimlendirilmiştir. Çünkü re’y ehli görüşlerini
hakkın önüne geçirmeye devam ettiklerinden, Hadis ehli, bu şiarlarıyla re’y
ehlinden ayrılmışlardır. Hadis ehli, Allah’ın dininin önüne geçirilen görüşleri kabul etmez ve razı
olmazlar.
Ebu’l Kasım el-İsbehani şöyle demiştir:
“Hadis ehlinin ittifak etmelerinin sebebi, onların dini Kitap ve
sünnet’ten,nakil yoluyla almalarıdır.Böylece ittifak ve uyuma varis
olmuşlardır. Bid’at ehli ise dini görüşlerden alırlar, böylece ayrılık ve
ihtilaflara varis olurlar.
1 Sahih. Buhari (7307)
Re’y (şahsi görüş) ve kıyasla zorlamanın kötülenmesi babı
2 Hasen Ebu Davud (162)
3 El-itisam (2/335)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder