5-Kur’an ve Sünnetin Müteşâbihlerine Tâbî Olmak
Müteşâbih: Birçok manaya ihtimali olan demektir.
Tahsis edilmiş umumî naslar, takyid edilmiş (kayda ve şarta bağlanmış olan)
mutlak naslar, nesh edilmiş olan naslar ve mücmel (birden çok manaya ihtimali
olup bu ihtimallerden biri tercih edilmeyen) naslar müteşabihlerdir.
Muhkem: Tek bir anlama, açıkça dalalet eden, nesh
edilmemiş ve takyid edilmemiş olandır.
Allah Azze veCelle muhkem ve müteşâbih hakkında şöyle
buyurmuştur:
“Kitab’ı sana indiren o’dur. O kitabın
bir kısmı muhkem âyetlerdir. Bunlar Kitab’ın aslıdır. Diğerleri ise, müteşâbih
âyetlerdir. Kalplerinde eğrilik bulunan kimseler, fitne çıkarmak ve te’vilini
yapmak için müteşâbih olan âyetlere tâbi olurlar. Oysa müteşabihin te’vilini
Allah’tan başkası bilmez. İlimde yüksek dereceye erişmiş olanlar ise: “Biz ona
inandık; hepsi rabbimiz katındandır” derler. Bunu, akıl sahiplerinden başkası
düşünmez.” (Al-i İmran 7)
Aişe radıyallahu anha’dan: “Rasulullah sallallahu
aleyhi ve selem bu ayeti okudu (Al-i İmran 7) Sonra şöyle buyurdu:
“Onun müteşabihlerine dalanları gördüğün
zaman bil ki, Allah’ın bahsettiği kimseler onlardır. Onlardan sakının!” 1
Said b. Cubeyr şöyle demiştir: “Haruriyye’nin
(Haricilerin) tabi olduğu müteşabih ayetlerden biride şudur:
“Her kim Allah’ın indirdikleriyle
hükmetmezse işte onlar kafirlerin ta kendileridir.”(maide 44) Onlar bu ayeti
“…Sonra kafir olanlar putları ile denk
tutuyorlar” (en’am 1) ayeti ile birlikte değerlendiriyor ve yöneticilerin
haktan başkasıyla hükmettiklerini görünce şöyle diyorlar:
“O küfretmiştir. Küfreden de rabbine denk tutmuştur ve
şirk koşmuştur. Bu ümmet müşriktir.” Böylece gördüğün gibi huruc ediyor ve
savaşıyorlar. Çünkü onlar müteşabih olan bu ayeti te’vil etmektedirler.”2
Eyyub es Sahtiyani şöyle demiştir: “Hiçbir heva ehli
bilmiyorum ki müteşabih delil getirerek
mücadele etmesin.”3
İbn Kesir rahimehullah şöyle der: “Allah Teala Kur’an’da
kitabın anası olan muhkem ayetlerin yani:hiçbir insana kapalı gelmeyecek
şekilde dalaleti apaçık olan beyanların bulunduğunu haber veriyor. Diğer bir
kısmı ayetlerinde insanlardan çoğuna veya bazılarına dalaleti kapalı gelen
ayetler olduğunu bildiriyor. Kim kendisine kapalı gelen müteşabihleri, açık
olanlarına döndürür ve müteşabih olanlara muhkem olanlarla hükmederse hidayet
bulur. Kimde aksini yaparsa sapar.”4
Şeyh Muhammed b. Abdilvehhab rahimehullah şöyle
demiştir. “Ehl’i sünnetin alameti açık delillerle istidlal yapmalarıdır.
Sapıklık ehlinin alameti ise müteşabih delillerle istidlal yapmaktır.”
1_Sahih. Buhari (4547) Müslim (2665)
2_Hasen
maktu. Acurri eş-Şeria (44) İbnu’l
Munzir, Tefsir(228) Suyuti, Durru’l-mensur (2/146) Şatıbi el-itisam
3_El-ibane(2/605)
4_Tefsiru İbn Kesir(2/6)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder