41- İçtihadî ve
İhtilaflı Meselelerde Karşı Çıkılmayacağını İddia Etmek
Ebu Zeyd el-Kayravanî şöyle dedmiştir: “İçtihadı
sebebiyle bidate ulaşan kimsenin mazur olamayacağı, Ehl-i Sünnetin
görüşlerindendir. Zira Hariciler de içtihat etmişler ancak mazur görülmemişler,
tevilleri sebebiyle Sahabe’den ayrılmışlar, Nebî sallallahu aleyhi ve sellem de
onları dinden çıkanlar olarak isimlendirmiştir. Hükümler konusunda içtihat
edenin ise hata etse de ecir alacağını bildirmiştir.”1
İbn Teymiyye rahmetullahi aleyh şöyle demiştir:
“İhtilaf meselelerinde karşı çıkılmayacağını söylemek doğru değildir. Zira
karşı çıkış hüküm veya amele yönelik görüşedir. Eğer görüş sünnete veya önceki
icmaya aykırı ise karşı çıkılması vaciptir. Böyle değilse zayıflığını açıklamak
anlamında karşı çıkılır. İsabetli olan bir tanedir ve o da selef ve fakihlerin
genelinin görüşüdür. Şayet bir amel sünnete veya icmaya aykırı ise yine
derecesine göre karşı çıkılır… Aynı şekilde hâkimin hükmü sünnete aykırı ise, bazı
âlimler tâbi olmuşsa dahi o hüküm geçersizdir. Ama o meselede sünnet veya icma
yoksa içtihada müsaittir ve içtihat ederek yahut müçtehidin deliline tabi
olarak amel edene karşı çıkılmaz. Bu meseleye bir açıdan kapalılık girmiş ve
görüş bildiren, bunun içtihada musait olan ihtilaflı meselelerden olduğuna
inanmıştır. Nitekim insanlardan bazı gruplar böyle inanırlar. İmamların
üzerinde bulunduğu isabetli görüş ise, karşıtı bulunmayan sahih hadis gibi amel
edilmesini gerekli kılan delaleti açık bir delil bulunmadığı zaman meselelerin
içtihada müsait olmasıdır. Delillerin birbirine yakın olması veya delillerin
gizli kalması söz konusu olduğundan bu durum ortaya çıkabilir.”2
İbn receb rahimehullah şöyle demiştir: “Kendisine
Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem’in bir emri ulaşan herkes, ümmetin büyük
çoğunluğunu buna muhalif görse dahi bunu ümmete açıklamalı, nasihat etmeli ve
bu emre tâbi olmalarını emretmelidir. Zira Rasulullah sallallahu aleyhi ve
sellem’in emri daha üstün ve uyulmaya daha layıktır. Bu emre aykırı davranan
çoğunluğa uymak ise hatadır.”3
1 El-Cami
Fi’s-Sunen ve’l-Adab (s.121)
2 Fetava’l-Kubra’da
(6/96)
3 Kitabu
Hükmü’l-İnkar Fi Mesaili’l-Hilaf
kitabından naklen (93)
Oldukça detaylı bir anlatım olmuş, elinize sağlık. https://www.emniyetevdenevenakliyat.com/
YanıtlaSil