25-Âlimlerin
Zellelerini Delil Getirmek
Ömer radıyallahu anh şöyle demiştir:
“İslam’ı şu üç şey yıkar: Âlimin zellesi, munafığın Kur’anı alet ederek
tartışması ve saptırıcı imamlar”1
Mu’az b. Cebel radıyallahu anh de dedi ki: “Şu üç
şeyden sakının! Âlimin sürçmesi,münafığın Kur’an ile(Kur’an’ı alet
ederek)mücadelesi ve boyunlarınızı koparan dünya. Âlimin sürçmesine gelince;
hidayet üzere olsa bile onu dininizde taklit etmeyin! Lakin ondan ümidinizi de kesmeyin.
Münafığın Kur’an ile mücadelesine gelince; şüphesiz Kur’an, yolu aydınlatan bir
fener gibidir. Bildiğinizi alın, bilmediğinizi alimine havale edin.
Boyunlarınızı koparan dünyaya gelince; Allah kimin kalbini zengin kılmışsa işte
gerçek zengin odur!”2
İbn Abbas radıyallahu anhuma da şöyle demiştir. “Hataları
olan alime tabi olana yazıklar olsun.” Oradakiler: “Bu nasıl olur?” deyince o
şöyle cevap verdi:
“Bir alim kendi görüşüne göre bir şey söyler. Sonra
Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem’den gelen ilim ona ulaşınca, hatalı olan
görüşünden döner. Fakat kişi hala bu alimin hatalı görüşünü taklit etmeye devam
eder. İşte böyle kimselere yazıklar olsun.”3
İbn Abbas radıyallahu anhuma insanlara hacda temettû
yapmalarını emredince, birisi itiraz ederek şöyle dedi:
“Ebû Bekr ve Ömer (radıyallahu anhuma) temettû
haccından yasaklıyorlardı.” Bunun üzerine İbn Abbas radıyallahu anhuma:
“Görüyorum ki, helak olacaklar. Ben Rasulullah
sallallahu aleyhi ve sellem dedi diyorum, o ise Ebû bekr ve Ömer yasakladı
diyor.”4
İbn Ömer radıyallahu anhuma insanlara temettu haccını
emrederdi. Bazı insanlar Ömer radıyallahu anh’ın uygulamasını öne sürerek
itiraz çoğaltınca İbn Ömer radıyallahu anhuma onlara şöyle dedi:
“Allah’ın kitabı mı uyulmaya daha layık yoksa Ömer
mi?”5
Salim b. Abdillah b. Ömer diyor ki: “Mescidde İbn Ömer
radıyallahu anhuma ile otururken Şamlılardan bir adam geldi ve ona hac zamanına
kadar umreden faydalanmayı sordu. İbn ömer radıyallahu anhuma dedi ki: “Bu
güzel bir şeydir.” Adam dedi ki:
“Ancak baban bunu yasaklıyordu.” Adama şöyle dedi:
“Yazıklar olsun sana! Rasulullah sallallahu aleyhi ve
sellem bunu yapmışken babam bunu yasaklasa, sen kimin Rasulullah sallallahu
aleyhi ve sellem’in emrine mi, babamın yasağına mı uyarsın?” Dedi ki:
“Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem’in emrine
uyarım.” İbn Ömer radıyallahu anhuma, Adama dedi ki: “Haydi kalk, git.”6
İbn Abbas radıyallahu anhuma parmakların diyeti
hakkında:
“Parmakların diyeti onar onardır” dedi. Mervan b.
El-Hakem ona birini göndererek:
“Parmaklar hakkında onar onar diyeti mi fetva
veriyorsun? Halbuki sana ömer radıyallahu anh’ın parmakların diyeti hakkında
senin sözünün aksine fetvası ulaşmıştır” dedi. Bunun üzerine İbn Abbas
radıyallahu anhuma şöyle dedi:
“Allah Ömer’e rahmet etsin. Rasulullahu sallallahu
aleyhi ve sellem’in sözü, Ömer radıyallahu anh’ın sözünden uyulmaya daha
latyıktır.7
1 Sahih mevkuf. Firyabi, Sıfatu’l-Munafıkin (s.49)
2 Sahih mevkuf. Laleka’i, es-Sunne, ( 1/116-117); Taberani,
el-Evsat,(8/307); Darekutni, “İlel,(6/81); İbn Hazm, el-İhkam, (6/236); Ebu
Nu’aym, Hilye, (5/97); ibn Asakir, (58/438)
3 Sahih mevkuf. İbn Abdilberr, Cami’u’l-Beyani’l-İlm, (12019); İbn
Hazm, el-İhkam, (6/824); İbn Kayyım, İlamu’l-Muvakkı’in, (2/296, 4/54)
4 Sahih mevkuf. Ahmed (1/337) Ziyau’l-Makdisi, el-Muhtare (10/331) İbn
Abdilberr Camiu Beyani’l-İlm (2/196) Hatib el-Fakih ve’l-Mutefekkih (373) İbn
Hazm Haccetu’l-Veda (369)
5 Sahih mevkuf. Beyhaki (5/21); İbn Abdilberr, el-İstizkar (4/61);
et-Temhid (8/210); İbn Hazm, el-İhkam (2/147).
6 Sahih mevkuf. Tahavi Şerhu Me’ani’l-Asar, (1/372); Ebu Ya’la
(3/1317) Ahmed (no 5700) benzerini rivayet etmiştir. Tirmizi (2/82)
7 Sahih mevkuf. Beyhaki, (8/93); el-Elbani, İrvau’l-Galil (2271)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder